Digital lek på storlekplatsen.

I fredags var vi på biblioteket i byn för lite bokprat och boklån. Jag fotograferade böckerna som bibliotekarien visade och berättade om. Sedan la jag upp fotot på klassens blogg och skrev lite kort om böckerna. Hoppas att det ger eleverna lite extra inspiration att gå och låna böckerna på fritiden. Även föräldrarna följer bloggen och kan se vilka böcker som presenterats. Efter besöket gick vi till storlekplatsen. Vi kikade på QR-koderna som fanns på leksakerna. Vi scannade och fick fram sagovärldar från HC Andersen. Det var den fula ankungen och den lilla sjöjungfrun. Det blev spännande. Först var det några stycken barn som samlades runt Ipaden jag hade med mig. Efter en stund spred sig aktiviteten och fler och fler kom och tittade nyfiket. De kände igen QR-kod från den lektionen vi hade i skogen förra veckan. Det är roligt att introducera nya saker för eleverna. De är med på noterna direkt och är nyfikna och har ett öppet sinne att prova nya saker. Det tycker jag är roligt. Ofta så lär de sig digitala verktyg snabbare än mig. När jag har introducerat något nytt blir det en lärperiod tillsammans där jag och eleverna hjälps åt.

image

 

Kommentera

