Nyfikna elever på QR-koden.

Idag begav vi oss ut i skogen med klassen. Vi skulle plocka svamp. Vi samlades i en ring och hade en kort stunds teori om svamp. Sedan höll jag upp QR-koden och frågade eleverna om de visste var det var? Några elever visste vad en QR-kod var och hade provat att scanna. Jag hade med mig Ipaden ut i skogen, så vi scannade koden tillsammans och fick då fram filmen om svamp som jag länkat till koden. Eleverna tittade intressant på filmen och tyckte att det var riktigt roligt att vi kunde se film i skogen. Efter filmen fick eleverna en stund till att gå och plocka svamp. Korgen fylldes snabbt. Nästa lektion blir att ta reda på vilka svampar vi plockat. Se skillnad på skivling och rörsvamp, kunna svampens delar och veta svampens funktion i naturen. Jag kommer att göra fler QR-koder med information om svampen som bi ska ha i klassrummet..

Kommentera

