http://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/itiskolan/sa-arbetar-andr

På skolverkets hemsida kan man läsa om IT i skolan. Jag delar länken här till deras sida där man kan läsa om hur andra jobbar med IKT i skolan. Jag får mina tips och idéer via skolverkets sida, men även genom att följa olika pedagogiska bloggar. Det är roligt att prova digital teknik i klassrummet och många gånger lär jag mig tillsammans med mina elever. De går bara i åk 4, men kan redan mycket i den digitala världen. Nu är klassen även anmäld till webbstjärnan och där kommer eleverna även få lära sig hur man gör en blogg och vad som är  ok att skriva och lägga ut på internet. Samtidigt gör de sitt lärande synligt. Vi har fått två kommentarer på vår blogg redan och eleverna blev så glada när de läste på bloggen. Det var från en av föräldrarna som berömde deras blogg sida.

Nu fungerar vår smartboard också och idag har jag kunnat använda mig fullt ut av smartboarden på matematiklektionerna. Vi har matte borgen digitalt och vi gjorde genomgången digitalt, samtidigt kunde jag skriva exempel bredvid bilderna. Genom detta digitala verktyg får jag fler inlärningsstilar på en gång. Det förstärks med bilder samtidigt som tal visas. Eftersom bilderna går att flytta runt på smartboarden med bara handen, så blir eleverna mer alerta eftersom det händer lite saker hela tiden i genomgången. De tycker det blir extra roligt.

 

Kommentera

