Klassblogg

På tisdag kommer eleverna. Jag längtar efter mina elever och är nu jätte sugen på att sätta igång. Jag har förberett det mesta i klassrummet. Lite återstår att ställa iordning imorgon, men idag har jag förberett en klassblogg på webbstjärnan. Jag kan rekommendera lärare att skaffa en klassblogg och webbstjärnan är en bra plats där man får hjälp av webbstjärnan. Där finns kurser för lärare inom webb, guider och lärarhandledningar.
Varför en klassblogg?
Jo, för jag tror på att den digitala tekniken och internet är ett bra sätt att möta våra elever och den vardagen som de är i. Internet är deras vardag och den värld som vi har omkring oss. Vi har tillgång till hela världen och våra elever befinner sig där. Genom en klassblogg tänker jag låta elever lägga upp texter kring det som vi jobbar med i t.ex ma,no och sv. Vi kommer att fotografera alster vi producera och lägga upp. Tillsammans synliggör vi elevernas lärande. Hemma  kan de visa sina föräldrar dagens arbete och berätta om vad de varit med om i skolan. Vara stolta över sitt skolarbete och kunna visa upp det. Webbsidan blir ett stöd för deras berättande hemma om skolan och deras skolarbete.
Det är lätt att registrera sin klass (lag) man kan vara med i webbstjärnans tävling. Man går in på http://www.webbstjarnan.se och följer instruktionerna där till att registrera sin klass. Man får en webbsida tilldelad som man döper. Vår heter klass4vilboken. Man skriver ett par rader om vad sidan kommer att innehålla. Jag skrev att webbplatsen kommer att innehålla klass4 kunskapsresa i ma,no och sv. Välkomna att följa.
När eleverna kommer sätter vi igång och lägger upp olika inlägg och bilder. Jag kommer inte att fota eleverna och lägga upp, endast deras arbete och alster.
En spännande termin ligger framför oss. Vi har en familjewebb InfoMentor, där kommer jag att lägga länk till klassbloggen, så inte föräldrarna behöver ha två adresser att logga in på. När de är inne på infomentor kan de klicka på länken för att läsa klassbloggens inlägg.

Kommentera

