Tillbaka på jobbet

Tillbaka på jobbet. Semestern har varit lång och härlig på alla sätt. Nu är jag redo för ett nytt läsår och känner mig sugen på nya utmaningar inom IKT. På min skola har det kommit nya kollegor som jag hälsar varmt välkomna. Det är roligt med nya kollegor och nya tankar och idéer som för skolan framåt. Under sommaren har jag vilat mycket, men en del jobb idéer har ibland poppat upp hos mig. Jag har tänkt mig att utforska QR-koder med mina elever. Tänkte börja lite smått nere på vår storlekplats där det finns QR-koder på lekredskapen. Tänkte sedan försöka mig på att göra egna. Jag ska göra ”flippar” av mitt klassrum och länka hem till elever och föräldrar via vår familjewebb.Mina elever ska få arbeta vid de bärbara datorerna och få använda Ipad. Smartboarden (som ännu inte är på plats) kommer jag att använda flitigt. Bland annat har vi matematikboken digitalt till smartboarden. Jag ser framemot torsdag för då ska vi få gå på föreläsning och lyssna på Micke Gunnarsson som föreläser om bemötande och förhållningssätt till digitala medier-barn och ungdomar samt entreprenörskap.Det ska bli mycket intressant att lyssna på. Imorgon ska vår IKT-grupp träffas och fortsätta med att skriva vår kommuns IKT-plan. Många spännande och intressanta dagar väntar och på tisdag den 19/8 är det dags för eleverna att komma. Då hoppas jag att mitt nya klassrum är klart och allt är på plats. Mina tankar kring IKT och klassrumstips kommer jag att blogga om här för att dela med mig av mina erfarenheter. Tillsammans med eleverna kommer jag också starta en klassblogg denna terminen.

Kommentera

