QR-kod

Qr koder träffar man på lite överallt. I slutat av terminen började jag fundera på hur man kunde använda det i skolan. Jag sökte runt lite på nätet och fann en del tips. Bland annat hade lärare gjort QR koder till tipsrundor åt sina elever. Lät roligt. Det fångar nog många barns uppmärksamhet. Jag läste också om QR koder som var länkade till olika you tube klipp för eleverna. Till hösten med min åk 4 ska jag försöka mig på att använda QR-kod. Nu är det ett härligt sommarlov och i tisdags begav jag mig till Karlskrona med mina barn och vi gick på marinmuseet. Där träffade vi på QR-koder vid de olika utställningsmontarna. Man kunde ladda ner en app till sin telefon och sedan var det bara att scanna QR-koden vid montern och telefonen läste upp faktan som tillhörde den montern. Det tyckte jag var bra. På väg hem började jag fundera igen på det här med QR-koder i skolan, men så påminde jag mig själv om att det är sommarlov.
Idag när jag läste morgontidningen, och kom till Olofströms sida, så blev jag uppmärksam på QR koder igen. Det fångar verkligen mitt intresse, så nu kunde jag inte låta bli att skriva lite på min blogg och söka lite på nätet om QR koder. I tidningen idag handlade det om Olofströms storlekplatsen som har blivit utbyggd. Till de nya leksakerna finns det QR-koder. Föräldrarna kan scanna QR-koderna och då läses sagor och lek-och lärspel upp för barnen. Mina elever ska börja åk4, men storlekplatsen gillar de mycket och vi har besökt den vid flera tillfällen bland annat i samband med besök på biblioteket. Jag tror att de skulle tycka det var spännande med QR-koderna, även om det är för de lite yngre barnen. Jag tror det blir ett besök i början av terminen, sedan ska jag försöka mig på egna QR-koder till eleverna. På nätet hittade jag den här länken om hur man gör QR-koder.
http://instruktionsfilm.wordpress.com/2010/12/05/anvanda-och-skapa-qr-koder/
Digital teknik är intressant och det fångar många barns intresse.

Kommentera

