iPad och appar

Två ipads har jag fått köpa in till mitt försteläraruppdrag till implementering av digitala verktyg. Jag har använt en del av tiden till att läsa och förkovra mig om olika appar. Det finns bra recensioner på skolappar.nu. Jag har lagt in appar och testat hur de fungerat. Jag har skaffat boken APPAR lyfter det lustfyllda lärandet. Där finns bra recensioner om olika appar. Med hjälp av den boken och skolappar.nu har jag satt ihop ett häfte till mina kolleger som medföljer ipaden när man lånar den till sin klass. Då blir det lättare för pedagogen att välja ut appar till sina elever och se om de passar för undervisningstillfället.

Boken APPAR har jag köpt genom Askunge förlaget.

Bild

Nu är terminen snart slut, men jag tänker mig att starta upp nästa läsår med någon slags workshop där jag visar mina kollegor de olika apparna som jag valt att lägga på våra ipads. Jag hoppas kunna inspirera mina kollegor till att prova ipaden mer och mer i undervisningen som ett komplement. Jag har köpt in adaptrar till ipadsen för att det ska gå att använda det i helklass, så man kan projicera upp appen på smartboard eller på en duk via en projektor. Önskan är också att kunna köpa in fler ipads, så tillgången blir lättare.

Jag har också läst endel om write to read with iPad. Låter som ett spännande och roligt arbetssätt med läsinlärning. Ett par appar som tränar detta arbetssätt har jag lagt in på våra ipads, bl.a writereader, skolstil2, knäck läskoden, bornholmslek,lyssna och läs,skrivguiden,ABC lekplats, ordens magi,happi stavar,bokstavslek.

Kommentera

