Skolavtalet, matematikhuset

På mattelektionerna förra veckan använde jag mig av skolavtalet som är ett digitalt program som vår kommun köpt licens för. På skolavtalet finns både matematik och svenska. Just nu tränar vi multiplikation och repeterar de fyra räknesätten. Matematikhuset på skolavtalet passade bra in i övningarna. Där väljer barnen olika ”dörrar” att klicka på och kommer då till olika matematikövningar. Några barn satt själva med en dator och övade, några arbetade två och två och utbytte då sina matematiska tankar med varandra för att lösa uppgifterna. Ett bra program och jag upplever att mina elever får en större arbetsro när de har ett digitalt verktyg i sin hand. Det kan vara datorn eller surfplattan. Lite problem uppstod när eleverna loggar in på datorerna. Ibland vill inte inloggningarna fungera och ibland hittar inte datorerna det trådlösa nätet. Det skapar en viss oro i klassrummet för barnen är ju ivriga att komma igång med programmet på datorn. Man får hålla tummarna varje gång det är dags för inloggning att det funkar. Det är inte optimalt alla gånger, men för mig så överväger alla de positiva bitarna med digitala verktyg i undervisningen, men visst önskar man att inga problem uppstår med tekniken.Bild

Kommentera

