Fysik, kemi och teknik på lågstadiet.

Jag är ma/no lärare och jag har alltid gillat no-ämnen även när jag själv gick i skolan. Redan på lågstadiet börjar man läsa ämnena fysik, teknik, biologi och kemi. Allt vi har runt omkring oss är fysik, kemi, biologi och teknik. Vi har lagt upp våra fysiklektioner med en blandad kompott av faktatexter, experiment, streamade filmer och no-appar på ipad. Den digitala tekniken är ett bra stöd för både mig som lärare och för elever. I läroplanen för lågstadiet ska eleverna kunna fysikbegreppen, friktion, tyngdkraft och jämnvikt, luft, ljud och ljus. Kemibegreppen, avdunsta, kondensera, lösningar, blandningar och filtrera.

Varje begrepp inledde vi med digital teknik på ett enkelt sätt genom att streama film från UR. Vi har använt oss av filmerna Gnomens guide till fysiken. Mycket bra filmer om fysik som vänder sig till barn i de lägre åldrarna. Filmerna presenterar begreppen tydligt och bra och på ett roligt sätt. Jag delar länkarna till filmerna här i blogginlägget. Titta gärna på filmerna de är mycket sevärda. Filmerna har jag också delat på vår familjewebb, så de barn som var sjuka kunde titta hemma på filmerna. Man har ju också möjlighet att se filmerna om och om igen när det ligger på familjewebben. Ännu ett bra digitalt verktyg som är ett bra hjälpmedel för både mig som lärare och mina elever. Vi har avtal med Beta sli och kan streama dessa filmer därifrån, men de finns även på UR sida.

http://www.ur.se/Produkter/164301-Gnomens-guide-till-fysiken-Friktion

http://www.ur.se/Produkter/164838-Gnomens-guide-till-fysiken-Luft

http://vetamix.net/video/gnomens-guide-till-fysiken-ljud_19453

http://www.ur.se/Produkter/164360-Gnomens-guide-till-fysiken-Energi

Efter filmerna har vi sedan pratat om de olika begreppen och gjort praktiska experiment. I vår bok NO puls har vi sedan läst faktatexter om de olika begreppen.

På en av våra ipads som jag fått köpa in till mitt uppdrag att implementera digitala verktyg har jag lagt in appen Piig Labs som är ett litet laboratorium där eleverna får prova att laborera med olika material digitalt. En annan app som jag också laddat ner är appen kreativ No. Här finns tips och idéer till NO-; matte- och teknikundervisning. B.la finns där små korta filmer på laborationer som barnen kan titta på en och en eller i grupp. En uppskattad app är Pettssons uppfinningar med katten Findus som vår resurspedagog använt sig av.

Det låter kanske svårt med fysik, kemi, teknik och biologi på lågstadiet, men med praktiska exempel blandat med filmer, texter och digitala appar, så upplever jag att eleverna kommer i mål och de tycker att ämnena är roliga.

 

 

 

 

Kommentera

