Fågelsång i skogen vs digital fågelsångsapp ;)

Idag begav vi oss ut för veckans naturlektion. Naturloggen hade vi med oss ut som jag skrivit om i ett annat inlägg. I ett underbart soligt väder promenerade vi upp till ängen och skogen vid Bommareviken. Där samlades vi i en ring och läste dagens uppgift i naturloggen som handlade om fåglar och deras läte. Vi blundade och lyssnade på fågelsången. Rogivande och barnen satt lugnt ner i gräset och bara lyssnade. De räknade efter hur många olika fågelläten de kunde urskilja. Efter det hade jag min mobiltelefon med mig där jag laddat ner en app med fågelläten. Vi lyssnade till olika läten och jämförde med de som vi hörde i skogen. Vi hörde bl.a. koltrast och blåmes. Eleverna var jätte intresserad och ville lyssna på fler fågelläten. Vid något tillfälle lät det som om fåglarna som vi hörde i skogen svarade på fågelläten från mobilappen. En lyckad naturlektion, med digital teknik till hjälp.

Kommentera

