iPad i undervisningen

IPad är ett bra hjälpmedel att ha i sitt klassrum. Det krångliga är att det blir lite rörigt när man ska ha flera iPads. Det är inte tillåtet att synkronisera flera iPads på samma konto vilket gör att för varje iPad man har måste man skaffa ett Apple id och ha mailadress som helst inte ska vara knutet till en just sig själv. När man sedan ska lägga in appar köper man itunes kort och det kortet man köper kan man bara lägga på en ipad och betala för appar på en ipad. Detta gör att det blir lite dyrt när man ska köpa appar till flera ipads. Förutom det så tycker jag att iPad är jätte bra att använda i sin undervisning. Vi har inte så många på vår skola, men däremot har vi skaffat en adapter (VGA) så vi kan koppla upp ipaden på smartboard eller via projektor. Då kan man använda ipaden och apparna i helklass, så alla elever kan ta del av iPadens funktioner.

När jag använder iPaden i min klass brukar jag göra så här:

Jag startar upp nya appar genom att göra det i helklass, så alla ser hur appen fungerar. Sedan har jag en lista på barnen och när det arbetar t.ex i matematikboken så går iPaden runt enskilt där eleverna då arbetar med appen t.ex king of math som är en app som tränar huvudräkning. Vi har hörlurar till ipaden så att ljudet inte ska störa någon annan. Det fungerar jätte bra.Bild                                              Här är en bild från en lektion där en elev tränar huvudräkning med appen King of math.

I mitt uppdrag att implementera pedagogiska digitala verktyg har jag som förstelärare fått köpa in en iPad till Vilboksskolan och en till Jämshög/Gränum, så nu har jag två iPads att använda under mitt uppdrag när jag går runt i klasser och jobbar. Jag har de två iPadsen till att testa i min egen klass för att sedan kunna sprida det vidare till mina kollegor och jag har de två iPadsen till utlåning till lärarna att prova på egen hand och att testa i klasserna.

iPaden är också bra till elever med speciella behov vid en till en undervisning. Vår special pedagog har köpt in iPads till enskilda elever och vår resurs pedagog använder iPaden ofta i sin undervisning.

 

Kommentera

