Lektions pärlor

Som förstelärare har jag förmånen att få vara på flera skolor, vilket gör att jag får många kollegor att arbeta tillsammans med. Idag har jag varit med på Jämshög/Gränums APTmöte, som handlade om lektions ”pärlor”. Det var jätte roligt. Alla lärare hade med sig någon ”pärla”/”guldkorn” från sin undervisning som man ville dela med sig av. Jag fick så många bra tips, tankar och ideer under denna stund. Ett härligt kollegialt lärande.

Jag fick lära mig hur man skriver elving. Ett sätt att skriva en dikt med elva ord, som man t.ex började skriva genom att välja en färg. Fina rymddikter från lågstadiet gav inspiration.

Jag fick ett jätte bra tips om hur man får eleverna att resonera kring orsak och verkan när man diskuterar och skriver texter. Man utgick från från händelsen sedan tog man orsak och sedan verkan.

En rolig berättar övning fick jag också till mig där man står i ring och varannan person har att säga vilken tur….och den andra säger vilken otur…… och så berättar man en fantasi saga runt i ringen. Sagan blev jätte rolig.

Jag fick tips om hur man strukturerar texter från ett material och om läsinlärning i 7 steg.

Vi fick se en fin presentation i animoto kring ett tema från mellanstadiet där man arbetat med fiskar.

Bra tips från askungen förlag om böcker i matematik, smartboard övningar, bokstavsjakt och kemiexperiment efter boken draken Berta.

Eftermiddagen blev verkligen fylld med många nya tips och ideer som jag kan ta med mig upp till Vilboksskolan. Tack till alla härliga och duktiga pedagoger i Jämshög och Gränum.

Kommentera

