Läsfixarna

Jag har följt arbetet kring en läsande klass på Facebook och inspirerats mycket av läsfixarkort. För ett par år sedan jobbade vi med att undervisa i läsförståelse av Barbor Westlund på arbetslagstid. Då kom vi på vår skola i kontakt med lästrategierna spågumman, Nicke Nyfiken, Detektiven och Cowboyen. Jag har jobbat med dessa fyra. Idag tog jag fram spågumman på bild på smartboarden och eleverna tog fram sin läsläxa som de förberett till idag. Det fanns bilder med i läsläxan som var en text om kroppen. Vi höll för texten och tittade bara på bilderna. Vi tränade att vara spågummor och prata om vad vi trodde bilderna betydde och vad texten till bilderna ville lära oss.  Sedan tog jag fram detektiven som bild på smartboarden.

Bild                                                      

Vi började nu läsa texten om kroppen. Vi stannade upp vid alla ord vi inte förstod och det var många för en faktatexterna om kroppen innehåller många begrepp. Alla orden skrev jag upp och eleverna strök under i sin text. Vi förklarade orden. Sedan läste vi hela texten igen. Då introducerade jag en ny läsfixare för barnen nämligen konstnären.

Bild                                                 

Nu läste jag texten högt för barnen och jag stannade upp vid olika ord och bad de blunda och skapa en bild inne i huvudet av vad de såg när jag läste. Eleverna var med på noterna hela tiden och beskrev bilderna de såg inom sig för varandra.

Sedan var det dags att vara reporter som också var nytt för dem. jag var reporten som gick runt och ställde frågor till texten. jag ställde både frågor som man kunde hitta i texten, men också frågor som krävde att man läste mellan raderna. Det gick jätte bra. Vi avslutade med att vara cowboys och sammanfatta vad vi lärt oss av texten. Texten om kroppen blev mycket väl genomarbetad. Läsfixarna kommer att finnas med i min klass i många sammanhang. Ett arbetssätt som tilltalade både mig och eleverna. Vi kommer att börja på en ny bok nästa vecka och då ska vi stanna upp vid spågumman allra först och sakta men säkert arbeta oss igenom alla läsfixare.  Arbetsmaterialet till en läsande klass blir klart den 23 april läste jag på deras facebooksida. Jag kan knappt vänta. Jag längtar till hela materialet finns tillgängligt. Smartboarden var bra när jag kunde få upp bilderna på läsfixarna och samtidigt kunna skriva runt bilden och sedan kunna spara det i notebook för att plocka fram till nästa lektion.

 

Kommentera

