Digital matematikbok

Jag är så nöjd med vår digitala matematikbok Safari. När jag har genomgångar för eleverna är det färdigt material som jag får upp på smartboarden. Där kan jag och eleverna tillsammans klicka på siffror och symboler. Vi kan flytta och lägga till bilder, symboler och siffror. Det blir ett digitalt konkret material. Idag har vi haft genomgång av addition och talsorter. Vi har tränat på uppställning. Mina elever följer noga med i genomgången och eftersom det händer saker hela tiden framme på smartboarden så är eleverna mer aktiva. Vi har också köpt elevlicens på böcker, så elever som har svårt att t.ex läsa har boken digitalt. Då läser datorn upp texten för eleverna. En helt ny värld öppnar sig i klassrummet med en smartboard och med digitala verktyg. Jag tror att både jag och eleverna har lika roligt med de olika verktygen tillsammans. Matematikboken Safari och dess tillhörande digitala del gillar mina elever jätte mycket. När genomgången är slut och det är dags att öva i matematikboken, säger eleverna:-kan vi inte göra lite till på smartboarden? Eleverna tycker det är jätte roligt. När de sedan övar på egenhand  i matematikboken, så klarar de momenten mycket bra.BildBildBild

Kommentera

