http://www.olofstrom.se/skoldatateket

http://www.olofstrom.se/skoldatateket

Dagens studiedag har gått i de nationella provens tecken. Hela mellanstadiet har hjälpts åt att rätta åk6 proven och jag och min kollega har förberett och planerat upp åk3 proven. Imorgon sätter vi i gång med självbedömnings delen för matematik. Eftermiddagen spenderade vi med Olofströms kommuns datatek. Vi har fått handledning från datateket i programmet Vital. Ett talsyntesprogram som läser upp det elever skriver i ett textdokument, men det läser även upp texter från nätet och texter som man scannar in. Texterna som man får upplästa kan man även spela in i en ljudfil och skicka via mail hem till sina elever. Ett bra digitalt hjälpmedel för elever med läs-och skrivsvårigheter, men även ett bra program för alla elever. I vår klass har vi lärt alla våra elever Vital och de använder det flitigt när de skriver egna texter. För de elever som behöver det pga av en svårighet blir det inget utmärkande utan alla använder det som ett naturligt hjälpmedel när de skriver egna texter. Dagens övning med datateket var att alla lärare ska kunna programmet Vital för att sedan genomföra det i sina klasser. Jag tycker det är ett bra sätt för att själv lära sig ett program. Först prova själv och sedan göra det tillsammans med eleverna. Då lär man sig programmet tillsammans med eleverna. Det gör jag med många digitala verktyg. Jag blir intresserad och nyfiken av hur ett program tas emot av elever och hur eleverna löser och tar sig an ett nytt program. Att våga och vara lite envis så fungerar det mesta är min filosofi. Eleverna kan redan mycket i den digitala världen, så det är viktigt att som lärare hålla sig uppdaterad även på IKT i skolan. Jag har delat vår kommuns länk till vårt datatek där man kan finna tips och följa deras blogg.

One thought on “http://www.olofstrom.se/skoldatateket

Kommentera

