Säkerhet på nätet

Jag fortsätter med att undervisa ute i olika klasser om säkerhet på nätet. Eleverna kan mycket om ämnet och man märker att ämnet är lätt att föra diskussioner kring. Idag har vi pratat om det i en åk 3 och jag trodde innan lektionen att det kanske skulle vara ett svårt ämnen eftersom de bara går på lågstadiet. Där hade jag fel. De vet mycket om nätet och befinner sig ute på nätet i olika sammanhang. Det är nog viktigt att vi börjar tidigt att informera och undervisa om säkerhet på nätet. När jag vid frukostbordet imorse tog fram dagens tidning Blekinge läns tidning! så på första sidan är rubriken Barn lätta offer på nätet. Uppslaget handlar sedan om hur man man kan bli indragen och lurad på nätet av okända. I artikeln tipsar även polisen föräldrar hur man kan hålla koll på barnens nätanvändning. Känns som jobbet jag påbörjat med undervisning i säkerhet på nätet är oerhört viktigt.

Kommentera

