Pedagogisk planering med hjälp av infomentor

Som jag berättat i andra inlägg så använder vår kommun oss av infomentor som stöd när vi gör pedagogiska planeringar, IUP/skriftligt omdöme/ bedömer utifrån kunskapskraven m.m

Jag tycker att det är lätt att göra pedagogiska planeringar i programmet. Det ger mig ett bra stöd och jag har läroplanen tillhands i programmet, där man snabbt och lätt kan klicka in valda delar ur LGR11. samtidigt förankrar jag mina egna tankar om vad jag ska ha med i undervisning, så att allt från läroplanen kommer med. I den pedagogiska planeringen lägger jag också till en matris till eleverna som de får i början av ett nytt tema/arbetsområde. Ibland är eleverna även med och utformar matrisen. Det gör vi genom att diskutera frågan: Vad är det vi ska kunna när vi är klara med arbetsområdet?

I Infomentor (pedagogiska planeringar) börjar man med att fylla i den översta rutan som har rubriken Varför ska vi arbeta med detta? Där väljer jag att hämta direkt från läroplanen i programmet från kursplanerna SYFTE. Jag behöver inte skriva några egna ord utan välje direkt fraser från läroplanen.

Nästa ruta att fylla i är, Det här kommer du att få undervisning om. Då hämtar jag upp läroplanen igen från programmet och väljer denna gången från det CENTRALA INNEHÅLLET. Jag behöver inte skriva något eget här heller utan väljer de fraser som passar och klistrar in i rutan.

Ruta tre har rubriken, Det här ska du lära dig. Då hämtar jag läroplanen igen och går till KUNSKAPSKRAVEN. Där väljer jag vilken årskurs det gäller och väljer de fraser som hör till arbetsområdet.

Nu är man nästan klar. Två rutor kvar att fylla i, Så här kommer vi att arbeta och Så här kommer dina kunskaper att bedömas. Här skriver jag en kort egen text om hur vi går tillväga med arbetsområdet och hur vi bedömer.

När detta är klart väljer jag i programmet att även göra en matris och där skriver jag in det som skrevs i rutan Så här kommer dina kunskaper att bedömas.

Idag har jag gjort en pedagogisk planering på ett området i matematik om Talet 1000. Här nedan kan ni se en kopia av min pedagogiska planering, så här blev den. Man kan dela den till föräldrar för att ge en inblick till hemmet om vad vi arbetar med.

ÅK3 Matemtik

Varför ska vi arbeta med det här

Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:            • använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp.                                                                                                              • välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.

Det här kommer du att få undervisning om
• Hur positionssystemet kan användas för att beskriva naturliga tal. Symboler för tal.
• Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och hur de kan användas för att ange
antal och ordning.
• De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer.
• Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och överslagsräkning och vid
beräkningar med skriftliga metoder och metodernas användning i olika situationer.

Det här ska du lära dig
Eleven kan välja och använda i huvudsak fungerande matematiska metoder med viss anpassning till
sammanhanget för att göra enkla beräkningar med naturliga tal och lösa enkla rutinuppgifter med
tillfredställande resultat. Eleven har grundläggande kunskaper om naturliga tal och kan visa det genom att
beskriva tals inbördes relation samt genom att dela upp tal.

Så här kommer vi att arbeta
Vi kommer att arbeta gemensamt med materialet Safari, där vi har digitala genomgångar på smartboarden.
Vi kommer att bygga talet 1000 med klossar och pengar.
Vi kommer att laborera med de olika talsorterna ental, tiotal, hundratal och tusental.
Vi kommer att arbeta enskilt med färdighetsträning i matematikboken safari.
Vi kommer att ha en matematikläxa varje vecka som tränar talet 1000.

Så här kommer dina kunskaper att bedömas
Vi bedömer att du vet hur mycket 10 000är
Vi bedömer om du kan förklara hur tal med tusental är uppbyggda.
Vi bedömer om du förstår talsorten 1000.
Vi bedömer om du kan lägga till och minska med 1000, 100, 10 och 1.
Vi bedömer om du kan jämföra tal som innehåller tusental.
Bedömningen sker kontinuerligt under matematiklektionerna. Hur du följer med och aktivt lyssnar på
genomgångar. Hur du tar dig an uppgifterna i din matematikbok och hur du löser diagnosen som hör till
kapitlet Tal i Safari.Vi bedömer hur du kan förklara för en kamrat eller en vuxen de ovanstående målen.

7 thoughts on “Pedagogisk planering med hjälp av infomentor

  1. Hej! Har några frågor. Vad är det man bedömer i de skriftliga omdömena?( du skrev något att man skriver i dom under hela terminen?)… Är de skriftliga omdömena: text som man själv skriver dit eller någon som ligger inne på informentor redan? Jag förstår att man gör egna pedagogiska planeringar i datorn och att det ligger så så sätt in mål för eleverna där inne samt hur man ska bedöma. Men undrar om de pedagogiska planeringarna ligger till grund för de skriftliga omdömena? Bäst hälsningar Maria

    • Hej Maria.
      Jo när jag gör pedagogiska planeringar kan man lägga till en matris och det är från kunskapskraven på E,C och A nivå. Sedan kan man bocka för vad eleven klarat. Ibland trycker jag ut matriserna till elverna och det gör självbedömning. Det brukar stämma bra överens med hur jag bedömt. Jag markerar de kunskapskrav som eleven klarat. Gult betyder:har förväntade kunskaper för årskursen och grönt betyder att man uppnått kunskapskraven. Rött finns också, betyder riskera att inte uppnå kunskapskravet. Bedömningen man gör kan man hämta fram till nästa gång och ändra eller lägga till.
      Under rubriken IUP/skriftligt omdöme finner man matriserna som man markerar i de olika färgerna. Där kan man även skriva till en utvecklingsmöjlighet för hur eleven ska arbeta för att nå nästa nivå. Mvh Katarina

  2. Tack . Ok. När man skriver de skriftliga omdömena då tar man hjälp av matriserna? När du arbetar med ett so område: då gör du först en pedagogisk planering och sen skriver du själv in en matris som ligger i datorn?( om jag förstår rätt då gör man ALLTID matriserna själv med egen text ( är det kursplanen du använder bara när du gör matriserna?)… Tack för all info! Läser till lärare o vill lära mig:)

    • Hej Maria.
      Roligt att du läser till lärare. Det är ett jätte roligt yrke. Jag älskar mitt jobb.
      Jo det här med matriserna, de finns färdiga i infomentor under IUP/skriftligtomdöme och de är tagna direkt från läroplanen med de betygskriterier som gäller för E,C och A. Så om du kikar i läroplanen under de olika ämnenas betygskriterier, så finner du matriserna där. Dessa är inlagda i Infomentor, så man kan klicka där direkt när man bedömer.
      När man gör en egen matris i en pedagogisk planering, så hämtar man i Infomentor delar av kunskapskraven. (Man kan även skriva egen text om man vill det.)
      I Infomentor finns också Heja, som är skrivit på enklare sätt så föräldrar och elever förstår kunskapskravens innebörd. Heja finns även som en tidning som man kan köpa ute i handeln. Där finns alla matriser för alla ämnen och de olika nivåerna för kunskapskraven. Lycka till. Mvh Katarina

  3. Roligt att läsa om dina pedagogiska planeringar. Har du en pedagogisk planering i division och bråk för åk 3? Skulle vara roligt att läsa om:)

Kommentera

