https://storybird.com/

https://storybird.com/

I vår klass arbetar vi mycket kring hur texter är uppbyggda och vi tränar på att skriva egna berättelser med en ”röd tråd”. Inledning, handling och avslut. I vår kommun fick vi lyssna på en föreläsning som Barbro Westlund höll. Efter föreläsningen arbetade vi sedan kollegialt vid flera träffar med hennes bok att undervisa i läsförståelse och studiehandledningen till boken. Under föreläsningen och våra kollegiala träffar lärde jag mig ett bra sätt att använda ”berättaransikte” för att hjälpa eleverna att strukturera upp sina berättelser och texter. Det har fungerat mycket bra med mina elever. Man ritar upp ett ansikte (öga, öga,näsa och mun.) I det ena ögat gör man ögonfransar och skriver stödord om personerna som ska vara med i berättelsen. I det andra ögats ögonfransar skriver man stödord om miljön som historien ska utspelas i. Det blir som två små tankekartor. Detta är inledningen av sagan för eleverna. I näsan skriver man stödord till äventyret som ska hända i sagan, själva handlingen. Munnen ritar man uppåt om sagan har ett lyckligt slut och nedåt om det slutar sorgligt. På munnen skriver man stödord för avslutningen till sagan. När detta är uppbyggt är det sedan dags att börja skriva sagan. Det har fungerat mycket bra och eleverna får med inledning, handling och avslut. Innan hela processen med att skriva en saga/berättelser gör vi tillsammans en matris till bedömning av texten. Eleverna ger förslag på vad som ska vara med i sagan för att den ska vara bra. Det kan vara inledning, handling, avslut. Stor bokstav och punkt. Hela meningar, och orden rättstavade. Matrisen delas upp i tre nivåer, I startgroparna, på väg och i mål. När hela elevens berättelse är klar bedömer vi tillsammans med hjälp av matrisen om sagan har ovanstående kriterier med. Vi sätter datum i matrisen under den spalt där det är i mål eller på väg eller i startgroparna. Eleven kan ju vara i mål med att ha inledning, handling och avslut, men kanske bara i startgroparna med stor bokstav och punkt. Då pratar vi om det tillsammans och nästa gång eleven skriver en ny saga tränar vi extra på stor bokstav och punkt.

Många elever tycker om att skriva historier till bilder. På nätet finns det ett program som heter storybird. Där har illustratörer lagt ut bilder som man får lov att använda. Man klickar på de bilder man vill ha, som hamnar på ett bokblad. Till bilden kan man sedan skriva sin text. Vi brukar göra detta tillsammans i helklass och barnen diskuterar om handlingen och vilka bilder som ska användas. När sagan är klar kan man dela boken som man gjort via mail med barnens föräldrar. Man kan också beställa boken och få den inbunden, det kostar i och för sig pengar. Men visst är det roligt att få sin egen bok inbunden där ens eget namn står på framsida som författare 🙂 Boken nedan som är delad i länken har elever i åk3 i vår klass gjort på egen hand. Där har de tillsammans valt bilder och hjälpts åt att gör handlingen. Texten blev bra. De går bara i åk3 och texten kan använda för att vidare prata om t.ex talstreck och när använder man det.

http://storybird.com/books/fiffis-vanner/?token=eam2dkr3c4

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s