Streamade filmer

Vårt tema stenåldern fortgår i klassen. Intresset hos eleverna är stort om forntiden. När vi går ut på rast ser vi eleverna leka stenåldern. För att variera undervisningen och få många olika inlärningsmodeller för eleverna använder vi oss av mediacenter som vår kommun har avtal med. Vi streama filmer till klassrummet. Ett bra digitalt verktyg. Där finns många bra pedagogiska filmer att välja mellan. Vi har visat tre olika filmer om stenåldern för barnen. Efter filmerna har vi bearbetat innehållet muntligt med olika frågeställningar. Eleverna  har ritat sina upplevelser som de fått från filmerna. Ett annat verktyg vi också använt den här veckan i stenålderstemat är internet. Där finns en sida som heter SO-rummet. Där fann vi fakta att läsa och även där fanns det filmer att titta på. Ett bildspel hittade vi och visade för våra elever. Lite nostalgi känsla fick både jag och min kollega. Det var ett bildband från 80-talet (tror jag), som man hade tagit tillvara på under sidan SO-rummet. Bilderna rullades fram som ett bildspel och en berättarröst var med till varje bild. Jag tror till och med att jag såg det bildandet om stenåldern när jag gick i skolan. Det var vackra målade bilder och våra elever följde bildspelet med intresse. Sidan SO-rummet har mycket annat än bara historia. Där finns material till alla SO-ämnen.

Kommentera

