Vårterminen har börjat!

Idag började vt2014. Alltid roligt att starta upp en ny termin och träffa alla kollegor. Eleverna kommer inte förrän på torsdag. Idag har vi planerat inför terminen och haft pedagogiska diskussioner. Jag och min kollega har en åk3, så vi började dagen med att öppna upp programmet infomentor. Det är ett program som vår kommun använder till pedagogiska planeringar, omdömen, IUP och betyg. Jag tycker att Infomentor är ett bra digitalt hjälpmedel för oss lärare och jag känner att programmet gör att jag kvalitetssäkrar mitt arbete. Idag öppnade jag och min kollega upp förra terminens omdömen och kunde lätt och överskådligt se vilka kunskapskrav vi har kvar att bedöma för åk 3. De kunskapskraven tog vi ut och gjorde tankekartor kring hur vi på ett ämnesövergripande sätt kunde få med alla bitarna. Det är mycket och jag tycker att programmet där är en hjälp. I infomentor kommer vi nu att skriva in våra pedagogiska planeringar  och skapa matriser, som både vi som lärare kan bedöma efter, men även som våra elever kan fylla i och använda som självbedömning. De pedagogiska planeringarna delar vi sedan, så alla på skolan kan ta del av varandras planeringar. Dessa planeringar har vi sedan nytta av när vi gör IUP och gör skriftliga omdömen. Allt finns samlat. Jag tycker att det är bra och underlättar mitt arbete. Det ger också många bra pedagogiska diskussioner när jag och min kollega sätter oss ner för planeringsarbete och bedömning. Hur tänker vi kring kunskapskraven?Hur lägger vi upp arbetet och hur bedömer vi?Ett intressant och spännande arbete tycker jag.

Kommentera

